Lesmateriaal

EduScience stelt zelfinstruerende opdrachten samen voor:
  • groep 3-8 (basisset van 60 opdrachten)
  • groep 3-4 of 5-6 of 7-8 (20 opdrachten)
  • groep 3-8 (uitbreidingsset met opdrachten voor scholen die                 de basisset uitbreiden met nieuwe opdrachten) 
Door het samenstellen van opdrachtbakken neemt EduScience leerkrachten veel werk uit handen. Deze set opdrachten is door de school zelf verder uit te bouwen met wat er al op school is aan opdrachten. Zo vernieuwd en verbeterd de leerlijn WNT en breidt deze verder uit. 

Opdrachten wetenschap en technologie
WNT-opdrachten kunnen aangeboden worden in de klas gekoppeld aan thema's of gekoppeld aan de weektaak. Scholen doen dit op verschillende manieren. Op Daltonschool Neptunus heeft elke leerling een eigen werkboekje met ruim 25 zelfinstruerende opdrachten per groep. Er wordt in tweetallen samengewerkt aan opdrachten. Om de week staat WNT hier 1,5 uur op het programma. Soms doen ze één opdracht en soms wel drie. Het maakt dus niet uit hoe lang een opdracht duurt of hoe lang de leerlingen er over doen. En is het veel werk dan wordt er de volgende les verder aan gewerkt. Neem een kijkje op www.natuurentechniek.nl voor meer informatie, opdrachten en een voorbeeld van de voorkant van een werkboekje met overzicht per leerjaar. 


Het werken met opdrachtbakken wordt afgewisseld met lessenseries ontwerpen en onderzoekenDe leerlijn O&O in combinatie met opdrachten waarbij leerlingen vaardigheden aanleren staat hiermee binnen no-time. Een opzet die zich in de praktijk ruim bewezen heeft en zich verder vernieuwd.


''Wij zijn de afgelopen weken aan de slag gegaan met de bakken die EduScience heeft geleverd en het werkt super. De kinderen zijn enorm enthousiast en ik geniet er ook van om de middagen te begeleiden.' - WNT-coördinator op de Prins Bernhardschool in Dordrecht.


'Via Eduscience hebben we opdrachtbakken
aangeschaft die het ontdekkend en samen leren erg stimuleren. We zien dat de slimme kinderen hierdoor worden uitgedaagd omdat ze zelf kunnen onderzoeken, wetenschap kunnen ondergaan. Leerlingen met een achterstand worden juist weer enorm gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan. Die activiteiten zijn we in de afgelopen jaren gaan uitbreiden: zo heeft groep 7 bijvoorbeeld voor de kleuters een watermuur gemaakt waarmee ze kunnen zien hoe water kan stromen. Samen met de kleuters hebben de leerlingen de muur getest, en nu staat deze permanent bij groep 1 en 2." - Judith van der Lee, directeur Groene Alm Utrecht.