Lessen ontwerpen en onderzoeken

Kennis maken met opdrachten wetenschap en technologie is het begin
Losse opdrachten en lessen zijn goed verder uit te bouwen met wat er al op school is aan opdrachten. Zo vernieuwd en verbeterd de leerlijn WNT en breidt deze verder uit. EduScience neemt de school graag veel werk uit handen door het samenstellen van opdrachtbakken door EduScience

Lessenseries onderzoeken en ontwerpen
Werken met opdrachtbakken waar leerlingen allerlei vaardigheden opdoen, leren samenwerken en kennis maken met verschillende materialen wordt afgewisseld met lessenseries onderzoekend en ontwerpend leren. Daarbij gaat het om uitdagingen waar leerlingen zelf oplossingen bedenken en waar het nog meer aankomt op creativiteit, samenwerken, computual thinking en andere 21e eeuwse vaardigheden. U kunt denken aan:

Onderzoeken en ontwerpen in de klas

http://techniektoernooi.nl
Uitdagingen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8 onderzoeken en ontwerpen

http://wetenschapentechnologie.slo.nl/
o.a. Ontwerp en bouw je eigen dierentuin, groep 1-8

www.maakkunde.nl
Onderzoeken en ontwerpen voor groep 5-8

www.designathon.nl
Onderzoeken en ontwerpen voor groep 5-8

www.natuurentechniek.nl
Wetenschap, natuur en technologie op Daltonschool Neptunus, groep 1-8

www.abcmaken.nl

ABC van het maken

 


Zelf onderzoek doen

www.proefjes.nl
Proefjesboek en website waarmee leerlingen thuis een proefje
 kunnen voorbereiden en in de klas presenteren.

www.smartkidslab.nl
Bouw een meetinstrument, meet aan water, geluid, aarde en lucht en zet het op de kaart. Groep 5-8.

https://wow.knmi.nl/
Jouw weermetingen op de kaart! Groep 5-8.

https://www.uu.nl/sites/default/files/wkuu_tools4_over_stromingen.compressed.pdf
Onderzoek stromingen. En / of bedenk zelf met behulp van het vragenmachientje een goede onderzoeksvraag. Groep 5-8.

Leren programmeren

Creatief met de computer (ontwerpen, computational thinking, leren programmeren)