Professionalisering

Los studiedagdeel Wetenschap, Natuur en Technologie

Op zoek naar praktische ideeën en lesmateriaal? Een leerlijn ontwikkelen waarin onderzoekend en ontwerpend leren een plaats krijgt? Nog op zoek naar waarom, wat en hoe? Dan is een professionaliseringstraject, een studiedagdeel of workshop een eerste stap voor uw school. Doel is te inspireren, samen een visie op wetenschap en technologieonderwijs ontwikkelen, wat een begin kan zijn voor een plan van aanpak op de eigen school. Met veel praktische ideeën gaan deelnemers enthousiast en geïnspireerd naar huis. Dit studiedagdeel is gevalideerd door het Register Leerkracht. Vraag naar de mogelijkheden!



Professionaliseringstraject op school

Een professionaliseringstraject WNT bestaat uit twee of drie studiedagdelen waarin leerkrachten actief aan de slag gaan en kennis maken met wetenschap, natuur en technologie. Van opzet en organisatie van werken met zelfinstruerende opdrachtbakken tot leren programmeren, 3D printen, kleien en lessenseries onderzoeken en ontwerpen. Van leerkrachtgestuurd tot leerlinggestuurd. Gedurende het schooljaar zijn er data gepland voor studiedagdelen en overleg met de werkgroep en wat veel meer impact heeft dan een losse workshop.

Praktijkvoorbeelden en direct te gebruiken lesmateriaal worden afgewisseld met powerpoint en film over o.a. onderzoekend en ontwerpend leren, over open en gesloten opdrachten, over leren door doen en zelf ontdekken.

Het team krijgt een goed beeld en ontwikkelt samen een visie op, wetenschap, natuur en techniekonderwijs, wat een goed begin is voor een plan van aanpak op de eigen school. Verbeterpunten worden SMART in een werkplan gevat. Al op een eerste studiedag wordt hier samen met het team een goed begin mee gemaakt.

Tegelijk is er ondersteuning van directie en de werkgroep WNT (leerteam of expertteam), deels op afstand via mail. En in de vorm van een aantal dagdelen coaching on-the-job. 

Studiedagdelen worden aangeboden op uw school of kunnen gecombineerd worden met een bezoek aan een vindplaats- of voorbeeldschool, bijvoorbeeld Daltonschool Neptunus (Amsterdam IJburg). 

EduScience heeft veel ervaring opgedaan met professionaliserings-trajecten wetenschap en technologie voor basisscholen o.a. in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Utrecht en de aan dit netwerk verbonden onderwijskundig dienstverleners en specialisten.

Een professionaliseringstraject wetenschap, natuur en technologie begint meestal met een oriënterend gesprek op uw school om kennis te maken en wensen en mogelijkheden te verkennen. U kunt eventueel voorafgaand hieraan ook al een offerte aanvragen.

SelectionFile type iconFile nameDescriptionSizeRevisionTimeUser